Stress & Slapen

Iedereen heeft er weleens last van: korte periodes van slapeloosheid. Moeite met in slaap komen, lang wakker liggen of 's ochtends heel vroeg wakker worden en niet meer in slaap vallen. Vaak verdwijnen deze tijdelijke klachten weer als het leven weer zijn normale loop neemt.

Het wordt een slaapprobleem wanneer de slapeloosheid niet vanzelf overgaat en het klachten oplevert in je dagelijkse functioneren. Als er sprake is van vermoeidheid overdag, slaperigheid, concentratiegebrek, prikkelbaarheid, minder goed functioneren of presteren.

Wanneer je veel last van stress hebt, dan kan dit ook je slaappatroon beinvloeden. Soms is de vraag ook krijg je nou stress van slaapproblemen of krijg je juist slaapproblemen omdat je zoveel stress in je leven ervaart.

Hoe dan ook, het is belangrijk om slaapproblemen goed aan te pakken. Een mens die voldoende en lekker slaapt is beter bestand tegen stress, kan makkelijk omgaan met de druk van alle dag en is veel flexibeler.

Een derde van de volwassen Nederlanders zegt regelmatig of vaak last te hebben van slapeloosheid. Zelfs 10 % van de Nederlandser heeft chronische slapeloosheid. Dit houdt in dat je langer dan een maand problemen hebt met inslapen, doorslapen en/of te vroeg wakker worden, zonder dat er uitzicht op verbetering is. Deze chronische slapeloosheid noemen we ook wel insomnie. Het is de meest voorkomende slaapstoornis.

Een groot deel van de mensen met slaapklachten doet er niets aan en laat het voor wat het is, met alle negatieve gevolgen van dien. Van de mensen die met hun slaapprobleem naar de huisarts aan, krijgt een ruime meerderheid een slaappil voorgeschreven. Aan slaapmedicatie kleeft een groot nadeel: het neemt de oorzaak niet weg en het kent vervelende bijwerkingen, waaronder een risico op verslaving.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat cognitieve gedragstherapie de meest effectieve behandelmethode voor slapeloosheid is. Simpel gezegd komt het erop neer dat je, door te begrijpen hoe slapen werkt, je zelf in staat wordt gesteld om je slaap-gedrag te verbeteren.

Omdat stress en slapen zo onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn is er nu de
Saraja Slaapcursus in Leeuwarden
De Saraja Slaapcursus is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie voor insomnie.
Ze is bedoeld voor al die mensen die hinder ondervinden van hun slapeloosheid. De Saraja Slaapcursus heeft als enig hoofddoel om jezelf in staat te stellen je slaapgedrag te verbeteren. Slapen hoeft dus geen bron van zorgen en stress meer te zijn! Want met de Saraja Slaapcursus leer je een meer ontspannen houding aan te nemen ten opzichte van slapen.

Je leert o.a.:

Na het volgen van de Saraja Slaapcursus:

Redenen om te kiezen voor de Saraja Slaapcursus:

Voor wie is de Saraja Slaapcursus bedoeld?

Trainingen en individuele trajecten:

Er worden regelmatig Saraja cursussen aangeboden. Deze cursus bestaat uit 6 wekelijkse groepsbijeenkomsten van anderhalf uur. De kosten bedragen € 295,- incl. btw voor particulieren en excl. btw voor zelfstandigen en bedrijven.
Kijk op de agenda voor de eerstvolgende training die in Leeuwarden wordt aangeboden.

De Saraja Slaapcursus kan ook in de vorm van een individueel traject worden gevolgd. De kosten voor 6 wekelijkse sessies van anderhalf uur bedrag € 775,- incl. btw voor particulieren en excl. btw voor zelfstandigen en bedrijven. De individuele training kan op ieder moment worden gestart.
Heb je hiervoor belangstelling, neem dan contact op.

Vooraf aan de training vindt er een korte kosteloze intake plaats om te waarborgen dat deze cursus geschikt is voor jou.
Kijk ook op de landelijke site www.saraja-slaapcursus.nl voor nog meer informatie.

Vragen of een afspraak maken? Neem gerust contact op.
"Het leukste dat je kunt worden is jezelf"